Akcija PD Suva Planina Niš na Olimpu

Izvor: Niški portal | 11-Sep-2018 | 11:52

Po planu akcija za ovu godinu dođe red da popnemo i Olimp, odnosno vrhove na ovoj planini. Na akciju je krenulo 9 planinara, 6 članova Suve Planine, dva člana Mosora i jednog člana Železničara.

Akcija je počela u četvrtak u 4:00 polaskom iz Niša, preko Makedonije do Grčke, da bi u podnožju Olimpa bili negde oko 11 sati. Na Prioniju smo popunili rezerve vode i vratili se do Gortsije odakle je krenuo uspon malo iza podneva.

Staza je vijugala kroz šumu četinara i bukava, sa odmaralištima sa klupicama baš tamo gde bi ih i mi postavili, tako da smo na prvom cilju - mestu za obrok - planinarskom domu Petrostrougi, bili u 14:15. Nakon polučasovne pauze smo nastavili put ka našoj konačnoj destinaciji za taj dan, planinarskom domu, domu Grčke pešačke asocijacije - Giosos Apostolidis - na platou Muza.

Uz put smo prolazili kroz stoletnu šumu borova, sa ponekom planinarskom oznakom, dok nas staza nije izvela na planinsku kosu obraslu sitnom vegetacijom po kojoj je paslo stado divokoza. Mirno su nas odgledale i ispratile put prvog vrha na ovoj planini bogova, Skorta 2475 mnv.

Vreme je bilo baš kao naručeno za izvlačenje teških rančeva ka domu, više oblačno nego vedro, ali bez naznake da može da pada i kiša. Kroz oblake su se nazirali vrhovi koje smo nameravali da popnemo, u prvom planu Ilijas, a onda u pozadini i Stefani, Mitikas i Skolio.

Prilično zamoreni smo do platoa Muza stigli oko 19 sati, odakle se lepo video dom Kristos Kakalos, po prvom grku koji je popeo Mitikas. Do našeg doma je trebalo još desetak minuta, a onda smo ga ugledali sa divnom pozadinom vrhova koji su svi odreda dosezali do iznad 2900 mnv. Na domu tablica na kojoj piše 2760 nadmorska visina Giosos Apostolidisa.

Nakon smeštaja u sobu, večere i kratkog druženja pošli smo na zasluženi odmor kako bi sutrašnji dan dočekali odmorni i naspavani.
Buđenje u 6:30 i nakon doručka polazak ka vrhovima Olimpa, sa namerom da popnemo sva pet značajnijih vrhova. Prolazimo ispod gorostasnog Stefanija, koji kao da je zaslon prestola, koga nigde nije bilo, na kome bi se meškoljio Zevs i bacao munje i gromove na nas smrtnike. Prošli smo stazom do kuloara kojim smo izašli na plato pre samog zahtevnijeg prelaska ka vrhu ove divne planine. Uz postavljanje stabilnog gelendera cela grupa se popela bezbedno na vrh. Čestitanje i slikanje je trajalo kratko, mnogo kraće nego što bi možda hteli jer je druga grupa planinara čekala da oslobodimo ne široki prostor kako bi nas zamenili na vrhu.

Ponovo niz kuloar na dole do staze, pa nakon stotinak metara drugim kuloarom ka najvišem vrhu Olimpa, Mitikasu. Jako lepa staza lepo obeležena i veoma laka za penjanje. Uz put sustižemo Keti, češku Austrijanku koja nam se priključuje u zanimljivom usponu. Nismo se ni umorili a već smo bili na vrhu 2918 m vrh Olimpa, Mitikas.

I ponovo slikanje, uživanje u pogledima na sve strane, kao i poznate osobe na planini, Srba iz Kruševca doveo svoje vukove , što iz Kruševca, što iz Beograda i okoline, a među njima i nekoliko vučica, jednu iz Niša, iz Preslapa.
Posle kraće pauze nastavljamo ka sledećem vrhu Skali 2866 m, ali prvo da promašimo užad kojima su vukovi savladavali Mitikas. Uz put na stenama izgubljeno jagnje, ili šta već - mlada vučica koja je izgubila hrabrost i čeka iskusne vukove da je spuste na bezbedno. Ponudili smo pomoć ali nismo ostavili siguran utisak tako da smo lagano nastavili prvo da silazimo a ne dugo zatim i da penjemo ka vrhu, jer već smo počeli da osećamo glad koju je trebalo utoliti, a gde drugde nego na bezbednoj Skali. Tu nas je dočekala veća grupa planinara iz raznih zemalja, koji su uživali u pogledu na vrhove Olimpa ali iz bezbedne daljine.
Ručak 14:00 - zadnji zeman. Sada nije strašno i ako povedemo računa o svom stomaku, jer na dalje planinarenje ne zahteva posebnu dozu opreza.

Ali čeka nas još jedan vrh u nizu koga treba popeti tako da nakon pola sata krećemo ka Skoliu, da bi nešto pre 15 sati završili i sa poziranjem na četvrtom vrhu. Skolio jeste lak za popeti, ali sa njega je najlepši pogled na zahtevnije vrhove Stefani i Mitikas, tako da se trud savladavanja relativno ne interesantnog vrha isplati, posebno kad je vreme darežljivo pa sa 2912 metara visokog Skolia, ceo Olimp bude kao na dlanu.
E sada dosadnom stazom na dole ka domu A - Spilios Agapitosu do raskrsnice, pa ispod Mitikasa i Stefanija, stazom kojom smo i počeli dan nazad na dom, gde smo bili nešto iza 17 sati. Kratak predah, pa na put duhovnosti ka Svetom Iliji, ili Ilijasu 2768 m, vrhu na kome je od kamena napravljena crkva sa zidovima debelim ne manje od pola metra. Pravo mesto da pomislimo na dvanaest grčkih bogova i da im se prećutno zahvalimo što su nam dozvolili da popnemo pet vrhova u jednom danu.
Po povratku u dom smo nakon večere pripremili stvari jer je sutradan, u subotu zadnjeg dana našeg boravka u Grčkoj trebalo da se spustimo sa 2760 m na 1100 metara nadmorske visine a onda na kupanje da uživanje bude potpuno.

Spustili smo se sa doma do doma Spilios Agapitos - 2100 m, po stazi koja je u početku bila pomalo i zahtevna da bi posle kraćeg sipara ušla u prelepu šumu borova, koji su nas svojim gorostasnim stablima, kao i razgranatim krošnjama podsetili da smo na jednom divnom mestu gde svaki detalj prirode izaziva divljenje, kao i da se potrudimo da svojim delima kako ovde tako i u bilo kom drugom delu zemlje gde se nađemo ne narušimo ono što je priroda stvorila.

Pred nama se ne dugo zatim ukazao dom koji je svojim skladnim izgledom kao prirastao uz ovu planinu. Tu smo predahnuli i krenuli dalje ka Prioniju, a odatle prevozom na obalu mora da još jednom iz sasvim druge perspektive, bacimo pogled na dom Zevsa, Here, Posejdona, Aresa, Hermesa, Hefesta, Afrodite, Atine, Apolona i Artemide. Do novog susreta, do nove avanture.