SVE O GODŽI BOBICAMA! Superhrana, pomodarstvo ili potreba?

Izvor: Ljubav&Zdravlje | 27-Mar-2019 | 07:12

U tradicionalnoj istočnjačkoj medicini koriste se od pamtiveka, a zapadni svet ih je otkrio tek nedavno i svrstao u supernamirnice. Da li su ove bobice zaista čarobne i da li je pomama za njima stvar pomodarstva ili potrebe, otkrivaju nutricionisti Dijana Radetić i Branka Mitrović.

Godži bobice, izuzetno popularne u svetu poslednjih desetak godina, najjači su prirodni antioksidans prema američkom ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), sadrže čak 18 od 20 aminokiselina, od čega osam esencijalnih koje su nužne za život, šest esencijalnih vitamina, 21 mineral... Mada se koriste u tradicionalnoj istočnjačkoj medicini od pamtiveka, zapadni svet ih je "otkrio" tek nedavno i svrstao u supernamirnice. Da li su ove bobice zaista čarobne i da li je pomama za njima stvar pomodarstva ili potrebe, otkrivaju nutricionisti Dijana Radetić i Branka Mitrović. 

Nije sve u antioksidansima

- Godži bobice su prozvane superhranom, međutim, ljudi kada misle da je nešto supernamirnica, ujedno pretpostavljaju da će jedući samo to biti zdravi, gubiti kilograme i slično, što ne stoji. Suština oko nove hrane i novih namirnica leži pre svega u marketingu - ukoliko u odnosu na neke druge namirnice imaju mnogo veći procenat na primer vitamina C ili gvožđa, onda dobijaju etiketu supernamirnica, pa je, eto, to navodno bolje zato što u manjoj količini može da se nadomesti određena hranljiva materija. Ne moramo da jurimo za takvim stvarima, jer je za svakog čoveka najbolja ona namirnica koja je sa njegovog podneblja, tamo gde je odrastao, a u čemu se danas slažu mnogobrojni stručnjaci - objašnjava nutricionista Dijana Radetić.

Prema njenim rečima, kupine, maline, a pre svega borovnice mogle bi da budu naše godži bobice jer se izdvajaju kao jedan od najjačih antioksidanasa. 

- Ipak, ne možemo da gledamo samo na antioksidanse, jer se računa i sve ostalo što jedemo. Godži bobice su trend koji traje, možda su sada jeftinije, ranije su bile skuplje s obzirom na to da ih nije bilo, a ja ih lično ne koristim. U suštini, ne moramo da se opterećujemo time da ćemo jedino na taj način uneti nutrijente koje one sadrže, jer je raznovrsna ishrana u stvari najbolja da bi se unelo sve. Da bismo zadovoljili optimalan unos voća, imamo još puno toga što treba da pojedemo - sugeriše Dijana.

Skuplje (ni)je bolje

Nutricionista Branka Mitrović smatra da godži bobice nemaju tako veliku nutritivnu vrednost kao što im se pripisuje, već su u rangu sa borovnicama, brusnicama, pa čak i našom suvom smokvom.

- Ono što niko neće da kaže jeste da šljiva ima slične nutritivne vrednosti kao borovnica. E sad, problem je u tome što je ono voće koje raste kod nas jeftinije, pa ga toliko i ne cenimo, a cenimo ono što je skuplje. Slično je i sa batatom, slatkim krompirom. Nutritivna vrednost mu je skoro ista kao i običnom krompiru, ali je pet puta skuplji i preporučuju ga dijabetičarima, iako ima više skroba nego običan krompir. To vam je kod nas sve moda - kaže Branka Mitrović i sugeriše da se ne povedemo za tim jer naš organizam najbolje može da iskoristi hranu koju su jeli naši preci, koju naš DNK kod prepoznaje.

- Imate jedan dobar vic, ali nije vic, jer sam to stvarno videla na Kalenić pijaci, gde od jednog seljaka iz Ivanjice stalno kupujem krompir. Stoje na tezgi dve hrpe krompira, sa dve različite cene. Prilazi žena i pita zašto je ovaj skuplji, a deluje isto kao i jeftiniji. To je za ove koji vole skuplje, kaže seljak. On zna da imate ljude koji iz pomodarstva kupuju skuplje stvari - navodi naša sagovornica.

Ukoliko konzumirate godži bobice, preskočite sirupe, sokove i ostale proizvode sa šećerom, uključujući i one kandirane (čitajte deklaracije), a okrenite se sirovim (mogu da se nabave) ili sušenim, dehidriranim bobicama, ali bez šećera.

- Nije vam potrebna velika količina, sasvim je dovoljno 20-30 grama svežih bobica dnevno, odnosno 10 grama sušenih. Kao i kod badema, gde vam je dovoljno 10 plodova, sve ostalo će napraviti haos u želucu tako što će pokupiti kiselinu i poremetiti varenje. Ni u čemu ne treba preterivati, jer sve što pojedete previše, organizam izbaci, tako da od toga nema nikakve koristi - savetuje Branka.

Komentari
0
Pošalji komentar
FTu 2mm
Slažem se sa uslovima i pravilima pisanja pisanja komentara.
Povezane Vesti: